Boken Dubbelt Utsatt - Lättläst

Om våld mot kvinnor med funktionsnedsättning

 

Bild: Framsidan av den lättlästa boken Dubbelt Utsatt

 

Kvinnor berättar om sina liv
Dubbelt Utsatt har gjort en bok om våld mot kvinnor med funktionsnedsättning.

I boken berättar tre kvinnor om sina liv. Vi har skrivit om deras berättelser till lätt svenska så att fler ska kunna läsa dem.
Kvinnorna vill inte säga sina riktiga namn. I texterna kallar vi dem Eva, Karin och Gun.

 

 

Framsida och inledning
Klicka här för att se framsidan och inledningen på boken. Texten finns som pdf och öppnas i eget fönster.

Eva har sjukdomen MS. Hon levde länge tillsammans med en man som misshandlade henne.
Klicka här för att läsa berättelsen om Eva. Texten finns som pdf och öppnas i eget fönster.

Karin hör och ser dåligt. Hon har varit gift två gånger. Båda männen ville bestämma över henne och behandlade henne illa.
Klicka här för att läsa berättelsen om Karin. Texten finns som pdf och öppnas i eget fönster.

Gun har en funktionsnedsättning som inte sitter i kroppen utan i psyket. Gun har varit med om mycket som gjort henne ledsen.
Klicka här för att läsa berättelsen om Gun. Texten finns som pdf och öppnas i eget fönster.

Kerstin Kristensen jobbar på Dubbelt Utsatt. I boken svarar hon på frågor om våld mot kvinnor med funktionsnedsättning. Här kan du läsa frågorna och svaren på lätt svenska.
Klicka här för att läsa intervjun med Kerstin Kristensen. Texten finns som pdf och öppnas i eget fönster.

Behöver du hjälp?
Klicka här för att få råd. Texten finns som pdf och öppnas i eget fönster.

Läs hela boken. Här kan du ladda ner hela boken (pdf)

Print Dela