Kvinnor
berättar om sina liv
Dubbelt Utsatt har gjort en bok om våld
mot kvinnor med funktionsnedsättning.
I boken berättar tre kvinnor om
sina liv.
Vi har skrivit om deras berättelser
till lätt svenska så att
fler ska kunna läsa dem.
Kvinnorna vill inte säga sina riktiga
namn. I texterna kallar vi dem Eva,
Karin och Gun.
Klicka
här för att se framsidan och
inledningen på boken. Texten
finns som pdf och öppna i eget
fönster.
Eva har MS.
Hon levde länge tillsammans med
en man
som misshandlade henne.
Klicka
här för att läsa berättelsen
om Eva. Texten finns som pdf och
öppnas i eget fönster.
Karin hör och ser dåligt.
Hon har varit gift två gånger.
Båda männen ville bestämma
över henne
och behandlade henne illa.
Klicka
här för att läsa berättelsen
om Karin. Texten finns som pdf och
öppnas i eget fönster.
Gun har en funktionsnedsättning
som inte sitter i kroppen utan i psyket.
Gun har varit med om mycket
som gjort henne ledsen.
Klicka
här för att läsa berättelsen
om Gun.
Texten finns som pdf och öppnas
i eget fönster.
Fler måste få veta
Det är viktigt att många
får veta
hur kvinnor med funktionsnedsättning
har det.
Och det är mycket viktigt att alla
kvinnor
som blir slagna eller hotade
vet att de kan få hjälp.
Kerstin Kristensen jobbar på Dubbelt
Utsatt.
I boken svarar hon på frågor
om våld mot kvinnor med funktionsnedsättning.
Här kan du läsa frågorna
och svaren på lätt svenska.
Klicka
här för att läsa intervjun
med Kerstin Kristensen. Texten finns
som pdf och öppnas i eget fönster.
Behöver du hjälp?
Klicka
här för att får råd.Texten
finns sompdf och öppnas i eget
fönster.
|